Włodzimierz Lapis

Poradnik Gimnazjalisty z III klasy


Jak(ą) szkołę wybrać?

      Jaką szkołę wybrać, by potem tego nie żałować, by jak najlepiej "ustawić się" przed dalszą nauką lub jak najszybszym zdobyciem zawodu? Różne szkoły średnie nęcą Cię różnymi atutami (dodatkowe zajęcia, pracownie, osiągnięcia). Jak w tym gąszczu informacji znaleźć tę najlepszą dla siebie szkołę? Poniżej znajdziesz nasze rady i sugestie. Pamiętaj jednak, że ostateczną decyzję podejmujesz jednak Ty wraz ze Swoimi Rodzicami.

  1. Zrób to ze spokojem i rozważnie - to jedna z ważniejszych decyzji w Twoim życiu.

  2. Do wyboru masz:
    - trzyletnie licea ogólnokształcące (z elastycznym uprofilowaniem klas, np. w zakresie języków obcych, o ukierunkowaniu teatralnym czy klasycznym; najlepiej "otwierają" na studia, dlatego osoby wybitne powinny właśnie wybierać licea ogólnokształcące!),
    - trzyletnie licea profilowane (łączą wykształcenie ogólne z przygotowaniem do zawodu, ale go nie dają; aby go zdobyć po nich musisz jeszcze ukończyć jedno- lub dwusemestralną szkołę policealną; do wyboru masz 14 profili: chemiczne badania środowiska, kreowanie ubiorów, kształtowanie środowiska, leśnictwo i technologia drewna, zarządzanie informacją, mechaniczne techniki wytwarzania, profil ekonomiczno-administracyjny, elektroniczny, elektrotechniczny, mechatroniczny, rolniczo-spożywczy, socjalny, transportowo-spedycyjny i usługowo-gospodarczy),
    - czteroletnie technika (po zdaniu odpowiedniego egzaminu, absolwent takiej szkoły otrzymuje dyplom potwierdzający jego kwalifikacje zawodowe, a więc - w odróżnieniu od liceów profilowanych - "dają" one zawód),
    - dwu- albo trzyletnie zawodówki.
    Licea i technika kończą się maturą, a zawodówki - nie.

  3. Wybieraj przede wszystkim LO, gdyż w ten sposób unikniesz "ścisłej specjalizacji", która nie sprawdza się na elastycznym wolnym rynku (który to mamy w naszym kraju). Ponadto szkoły zawodowe przeważnie "ciągną w dół", a ogólnokształcące "w górę" (tak co do wiedzy, jak i umiejętności oraz kultury bycia) - tak wynika z badań przeprowadzonych niedawno przez OECD.

  4. Wybieraj starannie szkołę ponadginazjalną, gdyż w ten sposób właściwie inwestujesz w swoją przyszłość (jej wybór w dużej mierze zdecyduje potem o wyborze studiów, karierze zawodowej, a nawet... kręgach towarzyskich - inne osoby spotkasz w zawodówce, a inne na studiach, z którymi potem będziesz mógł utrzymywać kontakty). Wybierając szkołę myśl jednak również o swoim możliwościach (czyli tym co umiesz i potrafisz w wyniku włożonego trudu w dotychczasową naukę).

  5. W swych wyborach radź się rodziców, kolegów, nauczycieli, pedagoga szkolnego. Najlepiej oczywiście wiedzieć, co się chce w życiu robić, i pod tym kątem wybierać rodzaj szkoły i rodzaj klasy. Mając jednak 16 lat trudno to samemu rozeznać, dlatego warto się radzić innych, bardziej doświadczonych osób. UWAGA! W żadnym razie nie kieruj się tym, że Twój najlepszy kolega (koleżanka) idzie do danej szkoły. On wybrał według swoich potrzeb, a więc i Ty patrz na swoje (patrz punkt 4.).

  6. Jeśli masz wybór między szkołami o podobnych poziomach - wybierz tę, która leży bliżej Twojego domu (zaoszczędzisz w ten sposób sporo czasu na dojazdach, a także będziesz mniej narażony na różne patologie społeczne, na które - niestety - jesteś w młodym wieku podatny).

  7. Z tego samego powodu (patologie!) mniejsze szkoły są lepsze, a dodatkowo nie ma w niej anonimowości, jak to ma często miejsce w szkołach-molochach.

  8. Renoma szkoły jest niezłą wskazówką przy jej wyborze! Posiada ją, bo na nią zapracowała, a i zapewne dalej będzie jej na niej zależało (szczególnie w dobie niżu demograficznego). Renoma szkoły to jednak nie tylko poziom nauczania (wiele osób dostaj się na studia), ale i panująca w niej atmosfera (cóż z tego, że po jakimś liceum wiele osób dostaje się na studia, jeśli podobny efekt mogliby osiągnąć również w innym licem, jednak bez nabytej po drodze nerwicy).

  9. Odrzuć stereotypy, np. typu "zdobądź, dziecko, najpierw zawód, a będzie ci lżej w życiu" (kiedyś się sprawdzało, teraz raczej nie - patrz punkt 3.).

  10. Wybieraj szkoły, które są znane z ukierunkowania ucznia (np. "po tym liceum ludzie dostają się głównie na medycynę, a po tym na prawo").

  11. Samodzielnie weryfikuj informacje zawarte w ulotkach reklamowych (zapewne masz już ich wiele z targów edukacyjnych, które odbyły się w Poznaniu na terenach MTP w dniach 22-23 lutego br.), gdyż w dobie wolnego rynku i niżu demograficznego, mogą przebarwiać one pewne fakty, by nie splajtować (szkoły prywatne i społeczne) czy też nie zostać rozwiązane (szkoły publiczne). Sprawdź, co z dodatkowej oferty jest płatne, a co bezpłatne (a to - z przytoczonych wyżej względów - może nie być ujęte w ulotce, która - nota bene - jest reklamą).

  12. Bonusy te (zajęcia dodatkowe) nie są najważniejsze! Najważniejszy jest wybór właściwej szkoły! Z drugiej strony pomyśl - ile to kółek zainteresowań może znieść Twoja głowa, jeśli i tak masz ją już "pełną roboty".

  13. Odwiedź wcześniej przyszłą szkołę, poczuj jej klimat, "powąchaj ją". Możesz to zrobić zarówno podczas "dni otwartych", jak i w innym terminie (wtedy nawet lepiej, bo zobaczysz, czy nie traktują Cię jak intruza i ze spokojem będziesz mógł się ze wszystkim zaznajomić). W czasie pobytu w niej - pytaj się i sprawdzaj!!!

    Co warto sprawdzić w szkole?:
    • pytaj o pracownię komputerową, jej wyposażenie i dostępność po zajęciach, dostęp do Internetu (przejrzyj też stronę internetową szkoły, jeśli ją posiada!),
    • pytaj o salę gimnastyczną, czy zajęcia na WF-ie odbywają się na korytarzu czy też może uczniowie są gdzieś na nie daleko dowożeni,
    • odwiedź toalety (czy panuje w nich zaduch nikotynowy, jaki jest stan sanitariatów),
    • stołówkę, bufet - ile kosztuje posiłek,
    • bibliotekę - czy w ogóle jest i co zawiera,
    • tzw. klimat szkoły (jaki panuje w niej klimat - czy jest sztywna, czy "luzacka", czy trzeba chodzić w mundurkach, a na wejście do szkoły oczekiwać na mrozie do dzwonka),
    • czy rodzice i uczniowie maja wpływ na szkołę i w jakim zakresie (samorząd szkolny, gazetka szkolna, radiowęzeł),
    • warunki nauki języków obcych (czy w pracowniach, czy w klasach dzielonych na grupy),
    • jak wygląda rekrutacja (każda szkoła określa warunki przyjęć co najmniej na 3 miesiące przed końcem roku szkolnego),
    • ilu uczniów jest w klasie,
    • ile wynosi wpisowe i czesne (w szkołach prywatnych i społecznych) oraz "komitet rodzicielski" (w szkołach publicznych),
    • czy szkoła ma system stypendialny,
    • jaki ma status lokalowy (czy gwarantuje ukończenie nauki w miejscu jej rozpoczęcia),
    • sprawdź, czy w szkole działają organizacje charytatywne (Twoje zaangażowanie się w ich działalność będzie dobrze procentowało tak dla Ciebie, jak i osób, którym będziesz pomagać),
    • pytaj o losy absolwentów (po to idziesz do wybranej szkoły, aby i Twoje losy się dobrze ułożyły!) oraz o "raporty mierzenia jakości nauczania" (niektóre szkoły je mają!).

  14. Mądrze oceniaj rankingi (patrz uwagi dla punktu 8.). Zwróć uwagę, co było kryterium jego konstruowania (liczba olimpijczyków, % osób, które dostały się na studia dzienne, liczebność klas, ...) i czy właśnie to jest dla Ciebie istotne!
    Na witrynie tej (www.promotor.edu.pl/rankingi) zamieściliśmy rankingi poznańskich szkół średnich sporządzone na podstawie następujących kryteriów:

  15. Złóż dokumentu do trzech szkół, by zwiększyć tym swoje szanse do dostania się do jednej z nich (jednocześnie obniżysz tym poziom swojego "stresu rekrutacyjnego"). Wybierając szkoły najlepiej kieruj się jej poziomem - wybierz szkołę o poziomie trochę wyższym, równym i nieco niższym niż Twój (to najbardziej optymalne rozwiązanie!).

  16. Jeśli wybierasz technikum - unikaj wąskiej specjalizacji. Jeśli wybierasz szkołę przygotowującą do wykonywania zawodu - koniecznie zorientuj się też, czy szkoła zapewnia praktyki, czy też samemu trzeba się o nie postarać.

  17. Jeśli jednak przegrasz walkę o szkołę kończąca się maturą - pozostaje szkoła zawodowa. Unikaj jednak wtedy wąskiej specjalizacji i nie daj się zepsuć ewentualnym złym towarzystwem.

      Licea uchodzące za "kuźnie":

      1. lekarzy: I i VIII LO;
      2. ekonomistów: I, II i VIII LO;
      3. prawników: św. Mariii Magdaleny oraz I, II i VI LO;
      4. psychologów: I i II LO;
      5. studentów szkół prywatnych - absolwenci liceów prywatnych.


« Wstecz | Menu | Dalej »


Centrum Oświatowe "Promotor"